Atenție, inflamabil!

Fie că vorbim de acetonă, nitro diluant sau răşină cu două componente, proprietarii de ambarcaţiuni sunt sfătuiţi să utilizeze cu maximă prudenţă materiale inflamabile în halele de depozitare a ambarcaţiunilor peste iarnă. Expertul Pantaenius Yacht Insurance Dirk Hilcken explică modul de gestionare a substanțelor delicate în mod responsabil și modul în care acestea pot fi depozitate în siguranță.

Imagini cu hale de depozitare a ambarcaţiunilor arse din temelii sau cu corpuri de barcă carbonizate apar tot timpul şi dau fiori pe şira spinării oricărui posesor de ambarcaţiune. Iar o dată cu distrugerea bărcii mult iubite se pierd şi multe lucruri cu încărcătură sentimentală, nu numai financiară, ce nu pot fi înlocuite.

Deşi pare foarte clar ce trebuie făcut pentru a evita incendiile și pentru a preveni răspândirea lor, „din păcate, de multe ori lucrurile stau diferit în practică”, declară Axel zu Putlitz-Lürmann, șeful departamentului de daune al Pantaenius Yacht Insurance, „potenţialele materiale inflamabile, precum buteliile de gaz sau alcoolul, nu sunt în general îndepărtate de pe fiecare ambarcaţiune atunci când aceasta este lăsată la iernat. Iar când vine vorba de lucrările de mentenanţă realizate pe timp de iarnă, mulți proprietari tind să fie nepăsători la riscul de incendiu dat de substanţele folosite, precum diluanți, rășini și vopsele. Detergenții și vopselele nu sunt neapărat cauza unui incendiu, spune expertul în daune Pantaenius, însă ele accelerează şi întreţin focul în cazul în care izbucneşte un incendiu”.

Atenție la spray-urile cu gaz lichid

Lucrul cu diluanţi și vopsele inflamabile poate fi, de asemenea, periculos. Dirk Hilcken de la Pantaenius dă exemplul unui proprietar al unei ambarcaţiuni de nouă metri care îşi ştergea motorul cu un spray de curăţare al frânelor când un jet de flacără l-a împroşcat brusc. „Aceste spray-uri folosesc adesea gaz lichid precum butanul sau propanul” explică Dirk Hilcken, de unde şi deflagrarea bruscă. „Deşi sunt prietenoase cu mediul acestea sunt din păcate foarte inflamabile. Când sunt folosite în spaţiu închis gazul se acumulează și formează o atmosferă explozivă. Câteodată, doar câteva fâsuri de spray sunt de ajuns”. O scânteie minusculă poate declanșa apoi o deflagrare sau o explozie.

Sursă de pericol: lacuri, răşini și produse de curățat

Oricine a amestecat vreodată rășini cu două componente știe că acest compus poate dezvolta o cantitate considerabilă de căldură. „În cazul în care raportul de amestec al componentelor este greșit, materialul poate deveni atât de fierbinte încât căldura generată poate deteriora coca ambarcaţiunii”, spune Dirk Hilcken. Prin urmare, luaţi aminte la următoarele: observați cu atenție raportul de amestecare și respectați-l! După finalizarea lucrărilor, reziduurile de rășină nu trebuie să rămână pe „șantier” deoarece reprezintă un potențial pericol de incendiu. În special, reziduurile de vopsele și rășini cu două componente pot reacționa între ele și pot deveni surse de foc. Același lucru este valabil și pentru reziduurile de vopsea și pentru diluanţi.

Acetona este o substanţă cu care proprietarii de ambarcaţiuni trebuie să lucreze cu grijă. Solventul se evaporă rapid și formează amestecuri de vapori ușor inflamabili. Dacă cârpele de curățare îmbibate cu acetonă sunt lăsate la întâmplare este suficientă o singură scânteie pentru a declanşa un incendiu. Prin urmare, cârpele care conțin acetonă și alți solvenți trebuie să fie întotdeauna bine ventilate înainte de a fi depozitate sau aruncate.

Cum se depozitează corect materialele inflamabile

Lichidele inflamabile, cunoscute și sub denumirea de acceleratoare de incendiu, nu trebuie depozitate în ambarcaţiune sau în altă parte neamenajată a halei. Acestea includ, de exemplu, benzina sau motorina din rezervor, dar şi alcoolul sau alte lichide cu potenţial inflamabil. Dar unde pot fi depozitate corect aceste lichide și materialele peste iarnă? „Într-un loc uscat, bine ventilat, protejat de lumina soarelui și accesul neautorizat”, spune expertul Pantaenius Axel zu Putlitz-Lürmann. Un garaj bine ventilat este ideal. Iar Dirk Hilcken sugerează: „Proprietarii pot face echipă și se pot organiza. În halele administrate de o asociație, de exemplu, utilizatorii pot configura o cameră care îndeplinește aceste cerințe. Majoritatea halelor au un depozit unde pot fi lăsate materiale putând astfel fi protejate ambarcaţiunile și yachturile de daunele provocate de un eventual incendiu”.

Sfaturi pentru protecția împotriva incendiilor pe durata depozitării peste iarnă

Atunci când alegeți hala unde să vă lăsaţi ambarcaţiunea peste iarnă, asiguraţi-vă că operatorul responsabil cu lucrările de mentenanţă respectă normele de siguranţă și că nu se depozitează acolo materiale inflamabile.

– Înainte de a achiziţiona materialele necesare pentru recondiţionarea ambarcaţiunii planificaţi cât mai exact cantităţile necesare. Pe cât posibil încercaţi să consumaţi complet materialele astfel încât să evitaţi depozitarea lor peste iarnă.

– Dacă este posibil, utilizaţi spray-urile cu gaz sub presiune în spaţiu deschis sau asiguraţi-vă ca hala este bine ventilată pe toată durata folosirii acestora.

– Nu folosiți întrerupătoarele de lumină sau alte conexiuni electrice în timpul sau imediat după utilizarea materialelor imflamabile. Eliminați sursele de aprindere și evitați scânteile.

– O alternativă la spray-urile cu gaze lichide sunt produsele care utilizează un propulsor CO2 ecologic și neinflamabil. Eliminați orice reziduuri de vopsele și adezivi după ce lucrările au fost finalizate sau duceți-le într-un loc adecvat pentru depozitare.

SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline