Evoluţia pieţei nautice de agrement din România în 2018 poate fi privită cu optimism?

Aş putea să spun un „DA” dar nu cu foarte mare convingere, ar fi un răspuns spus fără fermitate, dar totuşi pozitiv. Analizând varietatea ofertelor din acest domeniu, încercăm să credem că există un echilibru între cerere şi ofertă, iar gama de servicii şi produse existente reprezintă un răspuns la nevoile clienţilor români. Însă, în realitate, pe anumite segmente de piaţă stăm mai rău faţă de anii anteriori iar vânzările de ambarcaţiuni second-hand rămân în continuare în topul preferinţelor clienţilor români.

Veliere

Încercaţi, de exemplu, să achiziţionaţi din ţară o ambarcaţiune nouă cu vele de 30-50 de picioare şi veţi descoperi că ofertele sunt foarte limitate, aproape inexistente, şi în cele mai multe cazuri doar virtuale. O parte dintre potenţialii clienţi care au avut o astfel de experienţă au recurs în final la o achiziţie din afara ţării. Au rezolvat parţial problema pentru că, o dată ajunşi în ţară cu ambarcaţiunea, descoperă alte deficienţe în ceea ce priveşte garanţia şi mentenanţa bărcii. Ne putem împaca cu gândul că asta este situaţia la noi dar, între timp, vecinii noştri bulgari evoluează vizibil şi la capitolul servicii dar şi la capitolul vânzări. Astfel, o parte din brandurile celebre care aveau reprezentare prin dealeri şi la noi în ţară, acum se regăsesc doar în portofoliul dealerilor bulgari care pot acoperi oficial şi piaţa din România. Există totuşi şi un motiv de a fi optimişti pentru că sunt câţiva constructori din România care îşi îndreaptă atenţia către acest segment de piaţă şi după informaţiile noastre sunt proiecte în stadii avansate care vor prinde în curând viaţă.

Ambarcaţiuni cu motor

În zona ambarcaţiunilor cu motor stăm mai bine, iar timpul demonstrează că au rămas în scenă doar cei mai buni şi s-au alăturat cei entuziaşti, dornici să facă lucrurile să meargă într-o direcţie corectă. Avem constructori români care au demonstrat că pot face lucrurile bine, care şi-au ocupat şi menţinut o poziţie în piaţă, care au dovedit în timp că cei ce fac un lucru de calitate şi sunt serioşi au o şansă şi sunt apreciaţi. Pe de altă parte, regăsim şi în 2018 probleme care afectează bunul mers al activităţilor din acest segment, cum ar fi cele legate de infrastructură şi legsilaţie.

Pentru a transpune în scris cât mai corect imaginea actuală a domeniului nautic, am avut scurte discuţii pe această temă cu reprezentanţii mai multor companii cu vechime, dar şi cu reprezentanţii unor companii care şi-au făcut simţită prezenţa pe piaţă mai recent. Cum au evoluat vânzările în comparaţie cu anul trecut, cu ce probleme se confruntă ei şi cum cred că ar putea fi rezolvate acestea pentru a impulsiona dezvoltarea corectă a domeniul reprezentat.

Domnul Cătălin Hagiu, reprezentantul companiei Marina Brăila (dealer ambarcaţiuni, service şi marină) ne spune: „Pentru noi anul 2018 a fost comparabil cu 2017, în sensul că în profida îmbunătăţirii indicatorilor economici generali, activităţile nautice rămân de nişă, apanajul clasei de mijloc, a tinerilor iubitori de timp liber de calitate, petrecut în natură. Această nişă din păcate nu are cum să crească momentan din mai multe motive. Pârghiile şi mecanismele dezvoltării sectorului nautic ţin de educaţie, infrastructură, legislaţie. Aceste subiecte preocupă societatea românescă la modul general. Sper ca o dată cu îmbunătăţirea acestor indicatori să vină rândul discuţiei despre locuri de acostare, rampe de lansare, cheuri, marine, cluburi nautice, şcoli nautice şi alte astfel de chestiuni ce ar facilita accesul cetăţenilor la agrementul nautic. Privim cu încredere spre viitor! Industria nautică evoluează, se transformă şi fără îndoială vom continua să petrecem din ce în ce mai mult timp pe apă şi la malul apei. 2019 nu are cum să iasă din tiparele cu care ne-am obişnuit , dar asta nu înseamnă ca piaţa stă pe loc sau nu are şanse să se dezvolte”.

Domnul Gelu Dragomir, reprezentant Marine Life (dealer ambarcaţiuni şi service din Tulcea) spune: „Pentru noi anul 2018 a fost mai bun în comparaţie cu 2017. Am avut o creştere cu 40% şi sperăm ca în 2019 să avem o creştere similară. Dar ca să încurajăm creşterea acestui domeniu avem nevoie de marine civilizate cu toate facilităţile, eventual chiar şi cazare”.

Domnul Ovidiu Ciucă, reprezentant Ovidiu Prod-Com (producătorul ambarcaţiunilor Romcraft din Moreni, jud. Prahova) ne-a declarat: „O să încerc să răspund cât mai scurt. În 2018 producţia a scăzut cu 9%, veniturile (profitul) a scăzut cu 12-14%. Cauzele principale au fost: inflaţia, politica salarială, creşterea preţurilor la energie şi combustibili. Nu cred că există o pârghie sau un mecanism care să încurajeze acest domeniu, poate reducerea impozitelor. Cred că un criteriu de creştere al sectorului nautic este disponibilitatea populaţiei către acest domeniu prin promovare şi turism. În 2019 cred că vom rămâne la acelaşi nivel ca în 2017-2018.”

Domnul Radion Târziu, reprezentant al societăţii Cirus Plast din Constanţa, înfiinţată în 1994, specializată în construcţia de nave şi structuri plutitoare spune: „Din punct de vedere financiar, rezultatele în aceşti doi ani (2017 şi 2018) sunt aproximativ egale. S-a schimbat puţin spectrul cererii pieţei, mai puţin spre ambarcaţiuni mici şi mai multe cereri de ambarcaţiuni ceva mai mari. Pentru încurajarea acestui domeniu ar trebui făcut în aşa fel încât accesarea fondurilor europene să fie mai lesnicioasă. Există destui întreprinzători care îşi doresc deschiderea unor puncte de agrement nautic. Se pare că această activitate nu e eligibilă în Start-up nation, program mai uşor de accesat. Dacă ANR ar putea interpreta regulile astfel încât în categoria „Ambarcaţiuni de agrement” să fie admise şi ambarcaţiunile cu mai mult de 12 persoane… E vorba de agrement comercial, în fapt altă categorie decât agrementul propriu-zis. Actualmente, între agrement şi pasager e o prăpastie, ar fi utile nişte trepte intermediare.

Pentru a impulsiona acest domeniu trebuie lucrat la infrastructură, pe litoral marinele au devenit deja neîncăpătoare, staţiile de combustibil sunt absente din marine etc. Cred totuşi că 2019 va fi un an mai bun, sectorul nautic se dezvoltă totuşi de la an la an, cu toată lentoarea specific naţională”.

Domnul Dragoş Gorgos, reprezentantul companiei Fishing Boats Expert (importator şi distribuitor al ambarcaţiunilor Finval pe teritoriul României din 2017) spune: „Pentru noi, ca orice început, a fost anevoios, fiind un brand nou pe piaţa din România, însă cu multă muncă şi determinare astăzi ne bucurăm de un portofoliu mare de clienţi, portofoliu care este în creştere. Fiind pasionaţi de domeniul nautic şi având în preajmă oameni deschişi, cu aceleaşi pasiuni, am reuşit să ne facem cunoscuţi în România. Personal, consider că o soluţie potrivită pentru dezvoltarea sectorului nautic de agrement şi nu numai ar fi deschiderea unor pensiuni în apropierea apelor, dotate cu debarcadere, pentru a facilita accesul pescarilor către şi dinspre apă. Pentru anul 2019 ne propunem să fidelizăm clienţii deja existenţi şi să creştem portofoliul de clienţi prin participarea la diverse evenimente de interes şi prin publicitate. Compania noastră este pe punctul de a aduce pe piaţa locală noi branduri şi servicii ce ţin de domeniul nautic. Sigur că ne dorim ca Fishing Boats Expert să devină compania nr. 1 în domeniul nautic”.

Domnul Cristian C. Călin, reprezentantul companiei Mare Sailing din Constanţa specializată în comerţul cu ambarcaţiuni sportive şi de agreement declară: „În 2018 cifra de afaceri a Mare Sailing a crescut cu 950%. Este drept că 2017 a fost încă un an de alcătuire. Comercializarea ambarcaţiunilor a început doar în ultima parte a anului 2017. Cred că putem spune că anul 2018 a fost un an foarte bun pentru noi din toate punctele de vedere: am deschis o piată în România pentru ambarcaţiunile mici, mijlocii şi nu numai, ne-am făcut parteneri noi în vederea deschiderilor unor baze de agrement pe anumite lacuri din România. Pentru a încuraja creşterea acestui domeniu este nevoie de onestitate faţă de client, un program (cel puţin bun) de marketing online şi perseverenţă. Pentru 2019 ne-am propus consolidarea poziţiei pe piaţa din România şi comercializarea a mare parte din produsele noastre în Europa de Est, Vest, Centru şi, bineînţeles, către vecinii noştri”.

Motoare

Şi în 2018 piaţa de motoare pentru ambarcaţiuni a fost dominată de motoarele outboard. Companiile importatoare încearcă să ţină pasul cu schimbările legislative şi prezintă clienţilor soluţii technologice mai competitive menite să reducă consumul de carburant, costurile cu mentenanţa, în paralel cu creşterea fiabilităţii. Totuşi, persistă în continuare o problemă delicată care afectează bunul mers al activităţii acestora, respectiv existenţa pe piaţa a motoarelor second-hand furate din întreaga Europă şi puse în vânzare pe piaţa din România. O concurenţă neloială, care ar putea fi descurajată mai preganant de autorităţile abilitate.

Şcoli de navigaţie

Şcolile de navigaţie au evoluat cel mai mult pe parcursul anului 2018. Pot spune că la acest capitol stăm foarte bine şi asteptăm cu nerăbdare ca posesorii de brevete de navigaţie să se transforme în proprietari de ambarcaţiuni.

Oferta este variată dar un mare aport în creşterea acestui sport o au doar 3-4 şcoli de pe băncile cărora au plecat cea mai mare parte dintre navigatori.

Alte sporturi nautice

Şi aici stăm parţial bine… În ultimii ani tinerii sunt tot mai dornici să experimenteze tot mai mult alte sporturi nautice care până odinioară păreau de neabordat. Subadiving-ul, kitesurf-ul, windsurf-ul, SUP-ul, wakeboarding-ul devin tot mai populare, însă pe partea de vânzări de echipamente distribuitorii naţionali trebuie să lupte cu companiile mari care tind să-şi extindă activitatea worldwide printr-o abordare online fără frontiere. Evident că un dealer de echipamente de scubadiving din Germania, Franţa etc. care vinde anual echipamente de 3-400.000 Euro va avea alte discounturi faţă de unul din România care vinde de doar câteva mii. Sper să reziste şi nu uitaţi că o achiziţie directă de la un magazin specializat, unde eşti consiliat corect, face mai mult decât o achiziţie rece online!

Yacht charter

Acesta este un domeniu care cunoaşte o creştere firească, iar printre destinaţiile cele mai căutate de români rămân Grecia, Croaţia şi mai apoi Italia.

Servicii

Seviciile de mentenanţă şi întreţinere sunt foarte importante. Lipsa acestora sau executarea de către un personal necalificat face ca deţinerea şi utilizarea unei ambarcaţiuni să se transforme în ceva neplăcut, care va îndepărta şi alţi posibili clienţi de un hobby care poate aduce mari satisfacţii. Din păcate, acest domeniu a fost afectat în 2018 de lipsa de personal calificat, migrarea parţială a personalului existent în afara ţării şi creşterile salariale.

Clienţii

Am primit numeroase e-mail-uri şi în 2018, în care posesorii de ambarcaţiuni reclamă punctual calitatea serviciilor şi arată cu degetul către companii care, spun ei, nu îşi fac treaba corect. Pe o parte dintre aceştia îi cred, pentru că din păcate am fost şi noi afectaţi într-o formă sau alta de neseriozitatea lor atunci când am interacţionat cu ei. Ştim că există, dar nu putem generaliza şi nici verifica toate problemele semnalate. Probabil, cu timpul, aceştia o să dispară aşa cum au dispărut şi alte companii care aveau aceleaşi metehne. Sperăm să fie cât mai puţini afectaţi şi poate ar fi bine pe viitor să atenţionăm potenţialii clienţi asupra acestor companii. Dar cum această recomandare ar putea fi considerată ca fiind discutabilă, îmi permit pe baza experienţei acumulate de-a lungul celor 15-16 ani de activitate în domeniul nautic dar şi pe baza unor experienţe persoanale avute cu majoritatea companiilor din România, să recomand cele mai bune companii din domeniul nautic, în care poţi să ai încredere. Dincolo de numele acestor companii sunt persoane care îşi respectă clienţii şi promisiunile, care chiar fac ceea ce spun şi nu rămân doar în sfera promisiunilor fără de implinire, sunt oameni care îşi respectă angajamentele, oameni în adevăratul sens al cuvântului.

Companiile care au reprezentări în România

Datorită activităţii desfăşurate dar şi a vizibilităţii noastre la nivel internaţional, atunci când ne sunt solicitate informaţii legate de piaţa nautică din România de către producătorii de ambarcaţiuni din Europa şi nu numai, care vor să îşi extindă activitatea prin colaborări pe teritoriul nostru încercăm să îi îndrumăm corect. De obicei reuşim, dar recunosc am avut şi eşecuri…

Poate că o listă cu cele mai bune companii ar ajuta atât clienţii cât şi companiile care ne solicită aceste informaţii (această listă este disponibilă aici! Dar este încă în lucru).

După ce am analizat toate informaţiile, putem spune că în 2018 au fost înmatriculate doar cu 30 de ambarcaţiuni mai mult decât în 2017. Deci, aşa cum reieşea şi din discuţiile avute cu reprezentanţii companiilor, nu sunt mari fluctuaţii la vânzări dar sunt creşteri la mentenanţă. În 2017 au fost înmatriculate 848 de ambarcaţiuni, iar la finalul anului 2018 aveam înmatriculate un număr total de 2070 de ambracţiuni. Cele mai multe înmatriculări au fost făcute anul trecut la Căpitănia Zonală Giurgiu iar cele mai multe ambarcaţiuni sunt înmatriculate la Căpitania Zonală Tulcea.

Sper ca în viitorul apropiat să avem un sector nautic mai dezvoltat, cu mulţi clienţi mulţumiţi şi cu multe marine care să corespundă secolului XXI!

FACEBOOK
INSTAGRAM
EMAIL
SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline