boot 2019 – Raport final

text: Ionuţ Tudose

Expoziţia nautică de la Düsseldorf a ajuns anul acesta la cea de a 50-a ediţie. Evident, nu aveam cum să ratez acest eveniment, mai ales ca de-a lungul ultimilor 14-15 ani nu cred că am lipsit vreodată. De altfel, majoritatea companiilor europene care îşi desfăşoară activitatea în domeniul nautic îşi trimit acolo cel puţin un reprezentant pentru a lua pulsul pieţei, asta în cazul în care nu au deja un stand rezervat.

Poziţionată foarte bine calendaristic la început de an, expoziţia nautică de la Düsseldorf reprezintă o ocazie perfectă pentru lansarea noutăţilor din domeniu reuşind astfel să menţină activ interesul publicului în fiecare an. Deşi presa se concentrează de obicei mai mult pe yachturile de mari dimensiuni, acolo unde accesul publicului se poate face doar în mod planificat, organizatorii au grijă să susţină şi să dezvolte în paralel toate sporturile nautice, punând la dispoziţie spaţii generoase pentru activităţile cu tematică nautică. Astfel, în bazine de mici dimensiuni pot fi testate caiace, plăci de surf, windsurf precum şi echipamente de scufundări. Există şi ateliere de creaţie în care sunt iniţiaţi cei care vor să descopere abc-ul nodurilor marinăreşti sau vor să vadă cum se construieşte o barcă din lemn. Copiii care vizitează expoziţia de la vârste mici sunt încântaţi să descopere sporturile nautice asigurând astfel o dezvoltare sănătoasă a întregului sector. Toate acestea contribuie în mod evident la educarea publicului, un aspect pe care eu îl consider poate mai important decât toate noutăţile prezentate acolo.

Dacă în cele de mai sus menţionam aspecte legate de avantajul unei bune poziţionări calendaristice, ar trebui poate să menţionez şi de avantajul logistic pe care îl oferă expoziţia datorită amplasării acesteia pe malul Rinului, ceea ce asigură transportul ambarcaţiunilor de mari dimensiuni direct pe apă până la câteva sute de metri de pavilioane. De altfel, pentru amenajarea standurilor în care sunt amplasate aceste yachturi desfăşurarea logistică este impresionantă iar anumite construcţii par să fie făcute să dureze ani nu doar două weekend-uri.

În cele 16 hale găseai practic cam tot ce voiai. De la lucrări de artă cu tematică nautică, vestimentaţie, şcoli de navigaţie până la megayachturi, însă cu un bilet de 25 de Euro (atât cât costa biletul pentru adulţi cumpărat de la casa de bilete) valabil pentru o zi, timpul nu prea îţi ajungea să acoperi întreaga expoziţie, aşa că, pentru cei ce sunt interesaţi să viziteze boot-ul, recomand un „sejur” de minim două zile.

În cele cinci zile, atât cât am stat la expoziţie, am întâlnit mulţi vizitatori din ţară dar şi un expozant (Constantin Nautics) care încerca să îşi promoveze brăţările nautice pe piaţa din Germania. Din cauza programului încărcat, al numărului mare de noutăţi lansate în acest an dar şi al numeroaselor invitaţii la evenimente primite din partea producătorilor de ambarcaţiuni a fost poate primul an în care practic nu am reuşit să acopăr în detaliu fiecare hală.

Din punct de vedere comercial, în zona de producţie se manifesta o oarecare încordare şi îngrijorare în ceea ce priveşte importul şi exportul de ambarcaţiuni din America şi Anglia, al căror costuri ar putea creşte. În această privinţă companiile care nu s-au pregătit din timp să facă faţă acestor schimbări fiscale caută soluţii şi fie îşi transferă o parte din liniile de producţie peste ocean fie fac diferite asocieri cu alte companii folosind în comun infrastructura pentru a-şi păstra produsele la preţuri competitive. Giganţii industriei precum Azimut-Benetti, Ferretti Group, Beneteau Group, Brunswick sau Hanse Group sunt pregătiţi pentru această schimbare. Pentru Sunseeker şi Princess Yachts va fi poate mai complicat.

Aşa cum spuneam anterior, lista noutăţilor este destul de lungă iar o parte dintre acestea au fost deja prezentate şi la noi pe site-uri iar altele vor urma în perioada următoare. Din categoria veliere pot menţiona: Arcona 435, Fountaine Pajot Astréa 42, Beneteau Oceanis 30.1, Dufour 390 Grand Large, Cantiere del Pardo Grand Soleil 48 Performance, Hallberg-Rassy 340 si 57, Hanse 458 si 508, Jeanneau Sun Odyssey 410, Lagoon 46, Nautor`s Swan 65, Oceanis 46.1, Privilège Signature 510, Solaris 44, Southerly 435, Sunbeam 46.1, Wauquiez Pilot Saloon 42 şi X-Yachts X4⁶.

Din categoria de ambarcaţiuni cu motor lista este şi mai lungă: Absolute 62 Fly, Absolute Navetta 48, Axopar Shadow ‘One of Twenty Eight’, Azimut Atlantis 51, Azimut S6, Bayliner VR4 Bowrider, Bénéteau Flyer 8 SUNdeck, Bénéteau Swift Trawler 47, Bluegame 42, Boarncruiser Elegance 1280 Sedan, Boston Whaler 170 Montauk, Buster Phantom Cabin, Cranchi Crossover T 36, Fairline Squadron 64, Ferretti 670, Fjord 52 Open , Fountaine Pajot MY 40, Frauscher 1017 GT Air, Galeon 640 Fly, Glastron GTD 220, Greenline 48 Coupé, Invictus 320 GT , Jeanneau Merry Fisher 1095, Marex 360 CC, Nerea NY24, Pershing 8X, Princess Y85, Privilège Euphorie 5, Quicksilver 675 Pilothouse Explorer, Riva 66′ Ribelle, Sanlorenzo SX88, Sealine C390, Silver Fox BR, Sunseeker 74 Sport Yacht, Targa 27.2. etc.

În afara listei de mai sus ar trebui să mai adaug şi alte noutăţi din categoria caiace, plăci de sup, kitesurf, ambarcaţiuni gonflabile, echipamente şi accesorii dar probabil aş mai umple vreo două pagini numai cu branduri. Iar dacă toate acestea nu constituie argumente suficiente pentru a vizita expoziţia, vă mai pot spune că anul acesta la eveniment au fost prezente aproximativ 2000 de companii din 73 de ţări şi au fost aproximativ 250.000 de vizitatori.

În altă ordine de idei, fără legătură cu domeniul nautic, gândiţi-vă care sunt efectele economice, chiar şi pentru un oraş mare cum este Düsseldorf-ul care este nevoit să „facă faţă” oferind spaţii de cazare, masă etc unui număr atât de mare de iubitori ai sporturilor nautice.

Anul viitor expoziţia se va desfăşura în perioada 18-26 ianuarie 2020.

În final, nu pot decât să felicit organizatorii care au reuşit să ducă boot-ul la acest nivel, să le doresc „La mulţi ani cu ocazia celei de a 50-a ediţii!” şi să îmi doresc să ajungă şi expoziţia noastră naţională la acestă vârstă venerabilă.

SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline